zimny prysznic

Zwykle unikamy zimnych prysznic贸w poniewa偶 wydaj膮 si臋 nam nieprzyjemnymi a nawet obawiamy si臋 przezi臋bienia. W rzeczywisto艣ci mog膮 zapewni膰 szereg korzy艣ci zdrowotnych.

Zimny prysznic

Prysznic zimn膮 wod膮 daje szereg korzystnych efekt贸w dla Twojego cia艂a. Wa偶ne – to nie powinien by膰 prysznic lodowat膮 wod膮 ani gdy jeste艣my wyzi臋bieni. Woda powinna by膰 o temperaturze dostosowanej do naszych mo偶liwo艣ci i naszej wytrzyma艂o艣ci. Ch艂odna a nawet zimna na tyle, aby wywo艂a膰 g臋si膮 sk贸rk臋, spowodowa膰 obkurczenie obwodowych naczy艅 krwiono艣nych. Nie powinna parali偶owa膰 oddechu! Z czasem, po zahartowaniu cia艂a mo偶emy stopniowo obni偶a膰 temperatur臋 wody. Prysznic zimn膮 wod膮 stanowi dla organizmu 膰wiczenie, dlatego korzystnych efekt贸w mo偶esz spodziewa膰 si臋 dopiero po pewnym czasie systematycznego hartowania cia艂a.

Oto, na co mo偶emy liczy膰 stosuj膮c regularnie zimne prysznice.

Poprawia nastr贸j

Zimne prysznice zwi臋kszaj膮 poziom beta-endorfiny i noradrenaliny we krwi oraz poziom noradrenaliny, co zapewnia antydepresyjny wp艂yw na nastr贸j. Du偶e znaczenia ma satysfakcja z tego, 偶e dali艣my rad臋 spryska膰 si臋 zimn膮 wod膮 馃檪

Redukuje stres

Wed艂ug bada艅 p艂ywanie w lodowatej wodzie znacznie poprawia tolerancj臋 na stres. Potwierdzono r贸wnie偶, 偶e zimna woda p艂yn膮c po twarzy uspakaja serce i jest korzystna w leczeniu nienormalnie szybkich akcji serca. Innymi s艂owy pomaga nam si臋 zrelaksowa膰.

Poprawia kr膮偶enie

Zimna woda jest bardzo skuteczn膮 metod膮 poprawy kr膮偶enia krwi u os贸b cierpi膮cych na problemy z kr膮偶eniem. Wp艂ywa na popraw臋 dostarczania tlenu i sk艂adnik贸w od偶ywczych w organizmie.

Poprawia jako艣膰 sk贸ry

Aby uzyska膰 optymaln膮 jako艣膰 sk贸ry najpierw oczy艣膰 twarz ciep艂膮 wod膮, a nast臋pnie zimn膮. Zimna woda r贸wnie偶 skutecznie zamyka pory sk贸ry i zmniejsza obrz臋ki pod oczami.

Poprawia czujno艣膰

Zimne prysznice zwi臋kszaj膮 czujno艣膰 umys艂ow膮, a po艂膮czenie wilgoci i zimna budzi ca艂e cia艂o i poprawia oddychanie, zwi臋kszaj膮c w ten spos贸b spo偶ycie tlenu.

Zapobiega depresji

Osoby cierpi膮ce na depresj臋 mog膮 du偶o skorzysta膰 z zimnych prysznic贸w. Zdaniem ekspert贸w ds. zdrowia, jednoczesne wyzwalanie zimnych receptor贸w mo偶e by膰 terapeutyczne. Odkryto tak偶e, 偶e eksponowanie m贸zgu na niskie temperatury zmniejsza stan zapalny m贸zgu.

Poprawia jako艣膰 w艂os贸w

To zaskakuj膮ca zaleta zimnych prysznic贸w. W艂osy 鈥嬧媠taj膮 si臋 bardziej g艂adkie, poniewa偶 zimna woda sp艂aszcza mieszki w艂osowe, obkurcza je i blokuje wilgo膰.

Zapobiega 偶ylakom

Zimna woda zmniejsza i zapobiega pojawianiu si臋 偶ylak贸w poprzez popraw臋 kr膮偶enia i zw臋偶enia naczy艅.

Uspokaja b贸l mi臋艣ni

Zimne prysznice s膮 r贸wnie偶 korzystne dla zmniejszenia bolesno艣ci mi臋艣ni i stan贸w zapalnych po treningu. Zimna woda polewana na mi臋sie艅, kt贸re boli przez oko艂o pi臋膰 minut zwi臋ksza przep艂yw w tym obszarze, a tym samym naprawia uszkodzone mi臋艣nie lub inne tkanki.

Stymuluje funkcj臋 uk艂adu immunologicznego

Zimny prysznic poprawia funkcjonowanie uk艂adu odporno艣ciowego, poniewa偶 organizm szybko reaguje na zimn膮 wod臋. Z tego powodu zahartowany organizm lepiej reaguje na wirusy i infekcje bakteryjne skuteczniej podejmuj膮c walk臋 z nimi.