zrodzeni do szabli

Film ÔÇ×Zrodzeni do SzabliÔÇŁ powstaje z potrzeby serca oraz mi┼éo┼Ťci do polskiej szabli. Ca┼éo┼Ť─ç projektu finansowana jest z pozyskiwanych na ten cel darowizn. Dzi─Öki pozyskanym ┼Ťrodkom uda┼éo si─Ö sfinalizowa─ç etap pre-produkcji oraz realizacj─Ö zdj─Ö─ç.

Wsparcie

Film w re┼╝yserii Paw┼éa Del─ůga jest finansowany z darowizn. Nie mo┼╝e by─ç sprzedany w my┼Ťl ustawy o darowiznach. Zale┼╝y nam aby trafi┼é do jak najwi─Ökszej liczby widz├│w wi─Öc b─Ödzie udost─Öpniany bezp┼éatnie. Pozyskane do tej pory ┼Ťrodki pozwoli┼éy na zako┼äczenie g┼é├│wnego okresu zdj─Öciowego. Obecnie trwa monta┼╝ a w perspektywie kolejne etapy post produkcji. Do zako┼äczenia procesu produkcji filmu brakuje nam 70 000 PLN. Zwracamy si─Ö do wszystkich kt├│rym bliska jest historia, do tych kt├│rym zale┼╝y na podtrzymaniu tradycji szabli polskiej, do tych kt├│rzy zdaj─ů sobie spraw─Ö z wagi promocji kraju o finansowe wsparcie projektu.

Aby uko┼äczy─ç nasze dzie┼éo potrzebujemy 70 000 z┼éotych, dzi─Öki kt├│rym b─Ödziemy mogli pokry─ç koszty post-produkcji, na kt├│re sk┼éada si─Ö monta┼╝, efekty specjalne, ud┼║wi─Ökowienie oraz koloryzacja. Wszystkich, kt├│rzy chc─ů wesprze─ç nasz projekt, prosimy o kierowanie darowanych ┼Ťrodk├│w na konto Stowarzyszenia Polska Sztuka Krzy┼╝owa z dopiskiem ÔÇ×Zrodzeni do SzabliÔÇŁ.

IBAN: PL
SWIFT/BIC: PKOPPLPW
Nr konta: 42 1240 1037 1111 0010 7355 4120

Wpłaty poprzez PayPal prosimy kierować na adres: zrodzenidoszabli@gmail.com

Fabuła

Film ma trzy w─ůtki. Pierwszy to w─ůtek fabularny osadzony w latach 1612 ÔÇô 1633 opowiadaj─ůcy histori─Ö Jana Jerlicza, weterana wojny moskiewskiej kt├│ry powraca w rodzinne strony by za namow─ů swojego dawnego towarzysza broni Macieja Wronowskiego rozpocz─ů─ç edukacj─Ö szermiercz─ů jego syna B┼éa┼╝eja. Jest to fabularna opowie┼Ť─ç o obyczajach oraz tradycji widziana oczami m┼éodego szlachcica dorastaj─ůcego w dawnej Rzeczypospolitej. Fabularyzacja sprawia ┼╝e historia jest namacalna i bli┼╝sza szczeg├│lnie dla m┼éodego widza.

Drugim, r├│wnolegle id─ůcym w─ůtkiem jest opowie┼Ť─ç jednego z najlepszych szabelnik├│w w Europie, Zbigniewa Juszkiewicza. Jest to filmowa podr├│┼╝ przez histori─Ö i sztuk─Ö ku tajemnicy rzemios┼éa najwy┼╝szej jako┼Ťci, kt├│rego dzie┼éem jest polska szabla, do dzi┼Ť uwa┼╝ana za jedn─ů z najlepszych na ┼Ťwiecie. Legenda polskiej sztuki wyrobu or─Ö┼╝a w spos├│b praktyczny przedstawia technologiczne walory szabli, pokazuje jak powstawa┼éa i dzia┼éa┼éa (demonstruj─ůc jej pi─Ökno, kunszt i wytrzyma┼éo┼Ť─ç).

Trzeci w─ůtek opowiada o odtworzeniu sztuki krzy┼╝owej, kt├│rej podj─ů┼é si─Ö szermierz Janusz Sieniawski wraz z synami, W─ůtek ten ukazuje widzowi w klarowny spos├│b korzenie polskiej sztuki walki oraz ewolucj─Ö, kt├│ra na polskim gruncie doprowadzi┼éa do powstania sztuki krzy┼╝owej.

Polska szabla

W historii Polski szabla od wiek├│w zajmuje wyj─ůtkowe miejsce. Jest elementem naszego hymnu, narodowej dumy, codziennej kultury i j─Özyka, najcenniejsz─ů pami─ůtk─ů rodzinn─ů. Nie ma drugiej broni, kt├│ra silniej kojarzy┼éaby si─Ö z chwa┼é─ů polskiego or─Ö┼╝a i stanowi┼éa symbol rozpoznawalny na ca┼éym ┼Ťwiecie. Nie ma, poza Japo┼äczykami, drugiej nacji, kt├│ra tak─ů estym─ů obdarzy┼éaby or─Ö┼╝.
Polska szabla nieod┼é─ůcznie zwi─ůzana z kultur─ů szlacheck─ů by┼éa znakomit─ů broni─ů oraz przyk┼éadem naszych umiej─Ötno┼Ťci tw├│rczego rozwijania do┼Ťwiadcze┼ä Wschodu i Zachodu. Otaczano j─ů wyj─ůtkow─ů czci─ů i szacunkiem. Szable konsekrowano, przekazywano z ojca na syna wraz z tradycj─ů powi─ůzanej z ni─ů rodzinnej chwa┼éy. Na skrzy┼╝owanych szablach chrzczono syn├│w, a te zdobyczne przekazywano wraz ze sztandarami jako ofiar─Ö sk┼éadan─ů Bogu. Polak z szabl─ů by┼é dla wroga strasznym przeciwnikiem poniewa┼╝ od dziecka nabywa┼é umiej─Ötno┼Ťci efektywnej walki tym or─Ö┼╝em, za┼Ť sama szabla jako ulubiona polska bro┼ä zosta┼éa konstrukcyjnie doprowadzona do perfekcji staj─ůc si─Ö wzorem do na┼Ťladowania.
Sztuka krzy┼╝owa, czyli s┼éynne ÔÇ×robienie szabl─ůÔÇŁ znane z kart powie┼Ťci Sienkiewicza, zosta┼éa zapomniana ok. 200 lat temu. Poza XIX-wiecznym, nieuko┼äczonym traktatem Starzewskiego nie zachowa┼éo si─Ö w Polsce ┼╝adne ┼║r├│d┼éo pisane dotycz─ůce sztuki walki szabl─ů.