chrzest

Dzi艣, 14 kwietnia 2019 r. po raz pierwszy obchodzimy narodowe 艢wi臋to Chrztu Polski. Upami臋tnia ono pocz膮tek polskiej pa艅stwowo艣ci zwi膮zanej z chrztem Mieszka I, kt贸ry odby艂 si臋 14 kwietnia 966 roku.

„Kluczowe wydarzenie w dziejach Polski”

Autorzy projektu ustanowienia 艢wi臋ta Chrztu Polski wyrazili nadziej臋, 偶e dzie艅 14 kwietnia stanie si臋 okazj膮 do zadumy i refleksji nad odpowiedzialno艣ci za przysz艂o艣膰 Polski wszystkich obywateli, w tym szczeg贸lnie polityk贸w. Ksi膮dz profesor Chrostowski powiedzia艂, 偶e wdzi臋czno艣膰 wobec dziedzictwa pokole艅 zobowi膮zuje nas do pracy dla ojczyzny. Zwr贸ci艂 uwag臋, 偶e szczeg贸lnie potrzebna jest organiczna, wytrwa艂a praca, a tak偶e przywracanie zgody spo艂ecznej i pojednania.

W uzasadnieniu sejmowym przyj臋tym 22 lutego bie偶膮cego roku czytamy: „Chrzest Polski to kluczowe wydarzenie w dziejach naszego Narodu i Pa艅stwa. Poza wymiarem religijnym mia艂 r贸wnie偶 wymiar strategiczny i polityczny”.

Ksi膮dz profesor Waldemar Chrostowski powiedzia艂 w wywiadzie dla Polskiego Radia, 偶e Chrzest okre艣la艂 polsk膮 pa艅stwowo艣膰 i to偶samo艣膰. – Polski innej ni偶 chrze艣cija艅ska po prostu nie by艂o, Polska zaistnia艂a wraz z Chrztem i wraz z chrztem pojawi艂a si臋 na mapach Europy – powiedzia艂 ksi膮dz profesor. Zwr贸ci艂 uwag臋 na ponad 1050-letni膮 histori臋 Polski, kt贸ra bez Ko艣cio艂a „by艂aby radykalnie inna”.聽

– Kto wie, czy w og贸le by艣my zaistnieli i kto wie, czy by艣my przetrwali – powiedzia艂 ksi膮dz Chrostowski. Podkre艣li艂, 偶e z w naszej historii by艂o wiele r贸偶nych kryzys贸w, z kt贸rych wychodzili艣my w du偶ej mierze dzi臋ki wierze chrze艣cija艅skiej i zasadom. Doda艂, 偶e wiele zawdzi臋czamy Ko艣cio艂owi, kt贸ry konsolidowa艂 scala艂 nar贸d w trudnych okresach historii.

W projekcie ustawy mo偶na przeczyta膰, 偶e Chrzest Polski „poza wymiarem religijnym mia艂 r贸wnie偶 wymiar strategiczny i polityczny. Dzi臋ki niemu nasza Ojczyzna do艂膮czy艂a do rodziny narod贸w europejskich, do kr臋gu cywilizacji Zachodniej Europy. Bez tego wydarzenia trudno sobie wyobrazi膰 nasz膮 kultur臋 i to偶samo艣膰”. W ustawie zapisano tak偶e, by w tym dniu wywiesi膰 bia艂o-czerwone flagi.

Na tytu艂owej ilustracji Mieszko przyjmuje chrzest. Sgraffito na 艣cianie rezydencji biskup贸w pomocniczych po艂o偶onej w pobli偶u pomnika Boles艂awa Chrobrego, Gniezno, fotografia: Aung/Domena Publiczna

„Mysko dux baptizatur”

„Mysko dux baptizatur” – 鈥瀔si膮偶臋 Mieszko ochrzczony鈥. Jeden z niewielu zachowanych 艣lad贸w pisanych, dotycz膮cych faktu chrztu pierwszego historycznie odnotowanego polskiego w艂adcy, zawarty jest w powsta艂ym oko艂o roku 1112 tzw. 鈥濺oczniku Dawnym鈥. Po wpisie 芦Dubrovka venit ad Miskonem禄 (Dobrawa przybywa do Mieszka) zamieszczono informacj臋 o chrzcie Mieszka 鈥 鈥瀔si膮偶臋 Mieszko ochrzczony鈥. Z niewiadomych przyczyn skryba wpisuj膮cy kolejno poszczeg贸lne wydarzenia do roku tysi臋cznego pope艂ni艂 b艂膮d, zapisuj膮c je z jednorocznym przesuni臋ciem.

chrzest mieszko

Nie tylko sam膮 dat臋 chrztu Mieszka spowijaj膮 mroki przesz艂o艣ci, ale tak偶e pocz膮tki polskiej 鈥 pola艅skiej, czy te偶 lechickiej 鈥 pa艅stwowo艣ci owiane s膮 tajemnic膮. Za spraw膮 jednak tego aktu sam Mieszko oraz zarz膮dzane przez niego w艂adctwo wchodzi mocnym akcentem na aren臋 polityczn膮 贸wczesnej Europy. Nie jest to jednak pa艅stwo dopiero tworzone, lecz w pe艂ni ju偶 zorganizowane i 鈥 co najwa偶niejsze 鈥 traktowane powa偶nie przez swoich s膮siad贸w. Chrzest Mieszka jawi si臋 zatem nie tylko jako fakt religijny, ale tak偶e 鈥 a mo偶e przede wszystkim 鈥 jako akt polityczny, sygna艂 skierowany do Cesarstwa Rzymskiego, a w szczeg贸lno艣ci do Marchii Wschodniej, agresywnej i konsekwentnie d膮偶膮cej do podboju i eksterminacji poga艅skich S艂owian.