wirtualny cmentarz

Wyobra藕 sobie, 偶e piel臋gnujesz pami臋膰 o swoich bliskich na wirtualnym cmentarzu, kt贸ry wy艣wietla cyfrow膮 wersj臋 twojej ulubionej lokacji, podczas gdy w rzeczywisto艣ci ich prochy s膮 przechowywane w wie偶owcowym kolumbarium, kt贸re zakazuje wi臋kszo艣ci rytua艂贸w ho艂dowych.

Grzebanie zmar艂ych

W wielu miejscach na 艣wiecie ziemia staje si臋 coraz dro偶sza, problemem staje si臋 tradycyjne chowanie zmar艂ych. W Hong-Kongu koszt grobu si臋ga nawet 130.000 dolar贸w. Oczywistym staje si臋 kremowanie zmar艂ych jako jedyna dost臋pna dla wi臋kszo艣ci os贸b forma „poch贸wku” a sam poch贸wek oznacza umieszczenie urny w urnarium/kolumbarium.聽Kolumbarium聽to prostopad艂o艣cienna lub niekiedy kopulasta budowla cmentarna z czas贸w rzymskich i wczesnochrze艣cija艅skich, wyst臋puj膮ca wy艂膮cznie w Rzymie i pe艂ni膮ca funkcj臋 zbiorowego grobowca dla kilkuset zmar艂ych. Nazwa pochodzi od 艂aci艅skiego s艂owa columba (go艂臋bica). Dzisiaj to 艣ciana lub budynek ze 艣cianami ze schowkami na urny.

W du偶ych metropoliach z racji cen grunt贸w kolumbaria s膮 zlokalizowane w zamkni臋tych pomieszczeniach, niemal sterylnych, pozbawionych jakichkolwiek przedmiot贸w. Kolumbaria wewn膮trz wygl膮daj膮 jak skarbce bankowe z tysi膮cami skrytek. Tego rodzaju rozwi膮zanie wymusza szereg ogranicze艅. Pierwsze to ograniczona liczba os贸b jednocze艣nie odwiedzaj膮cych ca艂e kolumbarium (ze wzgl臋d贸w bezpiecze艅stwa). Drugie ograniczenie to brak mo偶liwo艣ci pozostawienia wie艅c贸w czy kwiat贸w, brak mo偶liwo艣ci zapalenia a nawet pozostawienia 艣wiec czy zniczy (nawet elektrycznych).

Tendencje poch贸wk贸w

W miejscach z najwi臋kszym deficytem ziemi pojawia si臋 silna tendencja do tzw. „zielonych poch贸wk贸w”. Nie tylko 偶e rezygnuje si臋 z grzebania w grobach w ziemi to rezygnuje si臋 nawet z przechowywania proch贸w w urnach na rzecz rozsypywania proch贸w w naturze. W Polsce prawo nie pozwala na rozsypanie proch贸w, jednak np. w Chinach, zw艂aszcza w Hong-Kongu z tej formy korzysta ju偶 10% rodzin zmar艂ych.

W Hong-Kongu odsetek os贸b poddanych kremacji zwi臋kszy艂 si臋 z 35% w 1975 r. do 93% w 2017 roku, podczas gdy udzia艂 poch贸wk贸w zielonych wyni贸s艂 9% w 2017 r.

Wirtualny cmentarz

W wirtualnej rzeczywisto艣ci mo偶esz spacerowa膰, patrze膰 na krajobrazy i i艣膰 do grobu, aby z艂o偶y膰 wyrazy szacunku, co艣, co trudno zrobi膰 w Hong Kongu.聽To w艂a艣nie chce osi膮gn膮膰 80-letni przemys艂owiec i wynalazca Yuen Se-kit i jego syn Anthony Yuen Sze-ming. Chce zapewni膰 jeszcze tradycyjne聽fizyczne kolumbarium, w kt贸rego budynku przewidziano tak偶e pomieszczenia multimedialne – otwarte dla maksymalnie 120 os贸b dziennie po wcze艣niejszym um贸wieniu si臋 – dla cz艂onk贸w rodziny oferuj膮cych wirtualne ho艂dy.

Jednak r贸wnolegle, a zw艂aszcza dla rodzin wybieraj膮cych „zielony poch贸wek” swoich bliskich, zapewnia wirtualny cmentarz. Od pocz膮tku projekt ma zapewni膰 mo偶liwo艣膰 obs艂ugi zmar艂ych r贸偶nych religii daj膮c mo偶liwo艣膰 wsp贸lnego, przez wielu cz艂onk贸w rodziny, uczestnictwa w oddawaniu czci zmar艂ym, w tym nie tylko umieszczenia wirtualnego nagrobka w dowolnym miejscu, ale r贸wnie偶 zapalania 艣wiec, zniczy czy palenia kadzide艂. 聽W ten spos贸b para ma nadziej臋 przygotowa膰 w du偶ej mierze konserwatywnych mieszka艅c贸w do koncepcji zielonego poch贸wku, w kt贸rym ludzie zwracaj膮 popio艂y swoich bliskich do 艣rodowiska.

„Zielony poch贸wek b臋dzie ostateczn膮 przysz艂o艣ci膮 miasta” – m贸wi Anthony Yuen. „Kiedy mamy do czynienia z ograniczonymi zasobami ziemi dla ludzi 偶yj膮cych, nie b臋dzie mo偶na dalej rozwija膰 ziemi za zmar艂ych”.

Platforma internetowa

Platforma internetowa sk艂oni艂a ju偶 ponad 300 rodzin do rejestracji od czasu jej uruchomienia w grudniu 2017 roku.聽Chodzi o to, aby ludzie oferowali wirtualne ho艂dy swoim bliskim. Firma zach臋ca klient贸w do korzystania z internetowej platformy kultu, w kt贸rej u偶ytkownicy mog膮 umieszcza膰 pami膮tkowe zdj臋cia swoich bliskich na tle r贸偶nych religii, wybiera膰 spo艣r贸d wielu wirtualnych ofert, a nawet wypala膰 je z towarzysz膮cym im efektem d藕wi臋kowym.

Platforma internetowa oferuj膮ca wirtualny cmentarz jest dost臋pna pod adresem聽http://www.iveneration.com.

Zobacz film prezentuj膮cy aplikacj臋:

wirtualny cmentarz

Tradycja nadal silna

Ale koncepcja wirtualnych cmentarzy nie jest akceptowana przez wszystkich. Ken Li, 40-letni dekorator wn臋trz, m贸wi, 偶e akceptuje pogrzeb w kolorze zielonym, ale nie w Internecie.聽„To bezcelowe” – m贸wi Li. „R贸wnie dobrze mo偶esz umie艣ci膰 zdj臋cie w domu i zaoferowa膰 prawdziwe rzeczy. M艂odzi ludzie mog膮 to lubi膰, ale nasze pokolenie chce czego艣 prawdziwego „.聽Wsp贸艂pracownik Li, kt贸ry odm贸wi艂 podania swojego imienia, zgadza si臋 z tym.聽„Odwiedzanie zmar艂ych to jedna z rzadkich szans, aby cz艂onkowie rodziny mogli si臋 spotka膰” – m贸wi. „Je艣li zrobisz to online, tracisz pozosta艂e szanse. I wcale nie jest szczery.”

Ale Albert Ho, 24-letni student studi贸w magisterskich, m贸wi, 偶e nie b臋dzie mia艂 nic przeciwko wypr贸bowaniu us艂ugi.聽„Przypuszczam, 偶e jest to podobne do ogl膮dania zdj臋膰 zmar艂ego na Facebooku, kt贸re czasami robi臋” – m贸wi.

Dr Amy Chow Yin-man, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu w Hongkongu, specjalizuj膮cy si臋 w edukacji na temat 艣mierci, m贸wi, 偶e p艂atne ho艂dowanie przez Internet zosta艂o na chwil臋 wdro偶one na kontynencie. M贸wi, 偶e g艂贸wnie m艂odzi ludzie korzystaj膮 z tej us艂ugi.
„L膮d jest du偶y, a wielu m艂odych ludzi pracuj膮cych na odleg艂ych terenach ma trudno艣ci z powrotem do rodzinnego miasta, by odda膰 ho艂d” – m贸wi Chow. „Ale w Hongkongu wi臋kszo艣膰 ludzi nadal odwiedza zmar艂ych fizycznie, zw艂aszcza starsze pokolenia, poniewa偶 bardzo powa偶nie traktuj膮 te rytua艂y.”聽M贸wi, 偶e potrzeba wi臋cej edukacji i wybor贸w, aby ludzie stopniowo akceptowali alternatywne metody poch贸wku.

Czytaj wi臋cej o organizacji rozsypania proch贸w zmar艂ych dla Polak贸w.