biznes

Blogowanie stało się powszechne. Słyszymy o tym, że są ludzie, którzy na tym zarabiają. Czy jest to biznes dla Ciebie?

Blog jako pomysł na biznes

Każdy biznes, który jest łatwy i przyjemny zaczyna przyciągać uwagę wielu osób które podejmują wyzwanie i uruchamiają taki sam biznes. Po jakimś czasie konkurencja zaczyna dusić, ktoś inny ma więcej czasu i zaczyna Twój blog spychać na margines. I doświadczasz tego ze strony dziesiątków tysięcy blogerów.

Czy zatem warto rozważać blog jako źródło dochodu?

Jak zarabiać na blogu?

Na początku pominiemy – wydawałoby się że najważniejszą – sprawę tematyki bloga. Zajmiemy się tym, na czym zarabia się na blogu, czyli komercjalizacją bloga albo, inaczej mówiąc, monetyzacją bloga. Na czym zarabia się prowadząc bloga – oto wykaz źródeł przychodu:

1. Reklama

Wyświetlanie reklam to jeden z najczęstszych sposobów zarabiania, dlatego poświęcimy temy więcej miejsca. Mamy trzy podstawowe źródła reklam:

  1. Google AdSense. To system wyświetlania reklam automatycznych we współpracy z Google. Aby wyświetlać reklamy z serwisu Google musisz mieć już rozwinięty blog, najlepiej ponad 100 wpisów. Rejestrujesz się w serwisie Google AdSense i zgłaszasz adres swojego bloga do systemu. Google zweryfikuje czy blog spełnia jego wymagania i albo odrzuci albo zaakceptuje blog. Jezeli odrzuci, to musisz przeanalizować przyczyny, czy należy do nich kopiowanie treści z innych stron, zbyt krótkie artykuły (poniżej 300 słów), za dużo odsyłaczy do innych stron czy zbyt mała liczba odwiedzających Twój blog. W zależności od oceny sytuacji podejmij działania aby sprostać wymaganiom i móc przystąpić do systemu. Jeżeli Twój blog zostanie zaakceptowany to generujesz automatycznie kod wyświetlający reklamy i wklejasz go na swoim blogu w miejscu, w których chcesz wyświetlać reklamy. Spodziewane zyski to – w zależności od tematyki bloga oraz profilu odwiedzających – od 2 do 5 zł za każde 1000 wyświetleń strony. Wypłata następuje po zgromadzeniu minimum 300 zł na koncie i wyłącznie na rachunek bankowy.
  2. Systemy afiliacyjne. Funkcjonuje kilka długo działających systemów afiliacyjnych oferujących wynagrodzenie za wyświetlanie reklam. Generalnie jest to rozwiązanie dla tych, którzy nie przeszli pomyślnie weryfikacji pzrz Google AdSense. Oferowane stawki są w rzeczywistości zdecydowanie niższe niż w Google AdSense i mogą zaczynać się od kilku groszy za 1000 wyświetleń. Dodatkowo możesz zauważyć nieprawidłowe naliczanie ilości wyświetleń reklam na Twoich stronach, oczywiście na Twoją niekorzyść. Możesz wstępnie założyć, że uzyskasz ok. 1 zł za 1000 wyświetleń stron. Przykładem takiej sieci afiliacyjnej jest AdKontekst.
  3. Reklama firmowa. Możesz pozyskać od firm zlecenie na wyświetlanie ich reklam, najlepiej zacząć od zaprzyjaźnionych firm. Często będziesz zmuszona do samodzielnego wykonania grafiki takiej rteklamy ale w zamian możesz liczyć na stawkę umowną, zwykle od 100 zł za miesiąc wyświetlania na wszystkich stronach swojego bloga. Możesz nawiązac współpracę z kilkoma firmami na zamieścić na każdej stronie np. 4 reklamy ró∑nych firm, co pozwoli Ci uzyskać przychód od kilkuset zł miesięcznie.

2. Pośrednictwo sprzedaży

Możesz przystąpić do sieci afiliacyjnych które oferują zapłatę za wykonanie określonych akcji przez Twoich czytelników. Po zarejestrowaniu się w takich sieciach afiliacyjnych – podobnie jak w sieciach reklamowych – wklejasz na swoim blogu kody wyświetlające reklamy partnerów afiliacyjnych. Jeżeli Twoi czytelnicy klikną na daną reklamę i wykonają okrteśloną akcję (np. założenie konta bankowego, wzięcie kredytu, zakup ubezpieczenia auta czy zakup w sklepie internetowyym) to otrzymasz prowizję. Prowizje wynoszą od 0,2 do 10%, wypłata następuje po uzyskaniu określonej kwoty na koncie (np. 100 zł).

Rozwiązanie to może wydawać się atrakcyjne, jednak w rzeczywistości nie przynosi spodziewanego przychodu i będziesz zmuszona porzucić wypracowane środki gdyz ich kwota nie pozwoli na ich wypłatę. Jest to rozwiązanie dobre wyłącznie ba blogów specjalistycznych z dużą oglądalnością. Jeżeli prowadzisz poczytny blog o ubezpieczeniach samochodowych to jest szansa, że zainteresowani skorzystają z proponowanych usług.

3. Artykuły sponsorowane

Możesz zapisać się w serwisach oferujących zamieszczanie płatnych artykułów sponsorowanych (np. whiteseo.pl) i jeżeli Twój blog spełni wymagania zostanie umieszczony na liście. Jeżeli komuś spodoba się oferta to zakupi u Ciebie artykuł sponsorowany albo własny albo do napisania przez Ciebie. Możesz liczyć na kwotę od 25 zł za artykuł sponsorowany. Nie jest wymagane prowadzenia działalności gospodarczej. Możesz też równolegle emitować reklamy.

4. Linki sponsorowane

Podobnie jak w przypadku artykułów sponsorowanych możesz przystąpić do sieci wyświetlajacej płatne linki reklamowe. Przykładem takiej sieci jest seopilot.pl. Po zaakceptowaniu Twojego serwisu możesz liczyć na kwotę od 20 zł za miesiąc.

Czy warto zakładać bloga dla zarobku?

Zdecydowanie nie. To rozwiazanie wyłącznie dla osób z zainteresowaniami, które mają coś do powiedzenia na jakiś temat. Bowiem o tym, czy zarobimy czy nie decyduje głównie ilość odwiedzających. Czyli Twój blog musiałby mieć minimum 1000 odsłon dziennie aby można było mówić o zwrocie kosztów domeny, serwera i pracy. Jednak nie ma w tym zysku.

Zwykle po założeniu bloga, gdy nie ejsteś specjalistą SEO, Twój blog osiągnie liczbę ok. 1000 odwiedzin miesięcznie. To pozwoli po ciężkiej pracy tylko opłacić domenę i serwer.

Uwaga

Ważna uwaga – darmowe platformy blogowe nie pozwalają na zamieszczanie reklam ani linków z wymaganym atrybutem „dofollow”. Tylko własny blog we własnej domenie i najczęściej na wykupionym serwerze pozwala na aktywne zarabianie.